Kick-off Wereldhavendagen: “Laat zien waarom de Rotterdamse haven bestaansrecht heeft”
Afgelopen donderdag vond in de Van Ghentkazerne in Rotterdam de jaarlijkse aftrap van de Wereldhavendagen plaats. De 48e editie van het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland vindt plaats op 5, 6 en 7 september 2025 in Rotterdam. De organisatie deed de urgente oproep naar (haven)bedrijven om samen te werken en het publiek kennis te laten maken met de haven van de toekomst.
Samen met hoofdsponsors Rotterdam Festivals, Havenbedrijf Rotterdam en hoofdpartner de Koninklijke Marine, bood het team achter de Stichting Wereldhavendagen tijdens de aftrap in de Van Ghentkazerne weer een vooruitblik naar de 48e editie van het evenement. Uiteraard zullen bezoekers via talloze kadeactiviteiten, shows op het water en excursies weer kennis met de haven van nu én de toekomst – met de innovaties die Rotterdam de slimste haven ter wereld maken, de talloze carrièremogelijkheden én de uitdagingen.
Sabine Bruijnincx, directeur van de Stichting Wereldhavendagen, verwees in het openingsgesprek op het podium naar de brandbrief van wethouder Robert Simons (Leefbaar Rotterdam): “De Rotterdamse haven is een cruciale motor voor Nederland en Europa, maar de concurrentiepositie staat onder druk. Daarom is het belangrijk dat we met elkaar de urgentie erkennen en laten zien waarom Rotterdam nog wel degelijk bestaansrecht heeft en toonaangevend is qua innovatiekracht, verduurzaming, energietransitie en kansen voor jongeren en zij-instromers.”
In gesprek met bezoekers
Eén van de deelnemers van vorig jaar die de Wereldhavendagen inzette om succesvol met zijn publiek in contact te treden, is de Europese Commissie. Op het podium van de kick-off vertelde Bart Roelandt (vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Nederland) hoe voor de organisatie het evenement het perfecte platform is om in contact te komen met burgers die de organisatie normaliter niet makkelijk bereikt. In hun kadestand knoopte de Europese Commissie tijdens het weekend van vorig jaar het gesprek aan met ruim 18.000 bezoekers.
Innovatiekade
Eén van de manieren waarop de Stichting Wereldhavendagen in 2025 de bezoeker meeneemt naar de haven van de toekomst, is op de Innovatiekade. Deze werd voorgaande editie al kleinschalig geïntroduceerd, maar dankzij het succes zal tijdens aankomende editie een stuk groter uitgepakt worden. Niels Kalshoven (medeoprichter van Droneport Europe) waarom het succes van de Innovatiekade vorig jaar van de Wereldhavendagen de perfecte plek maakt om aan de slag te gaan met het toekomstverhaal van de Rotterdamse haven.
Stena Line nieuwe partner
De Stichting Wereldhavendagen deed dan ook de oproep naar alle organisaties die de haven een warm hart toedragen: sluit je bij ons aan en laten we samen vertellen waarom Rotterdam, Nederland en Europa niet om de haven heen kunnen. Eén van de organisaties die al daad bij woord voegde is Stena Line, dat zich de nieuwe zakelijke partner van de Wereldhavendagen mag noemen. Het partnerschap is een nieuwe, exclusieve propositie die de organisatie aanbiedt aan bedrijven die op zoek zijn naar maximale zichtbaarheid op het evenement.
Deelnemen aan de Wereldhavendagen
Maar naast het partnerschap zijn er nog talloze manieren waarop bedrijven en instanties zich kunnen verbinden aan de Wereldhavendagen om samen het verhaal van de haven van de toekomst te vertellen. Bijvoorbeeld door aanwezigheid op de kades, met een show op het water of het ontvangen van een excursie. Ook keert het MATCH Career Event terug in het Nieuwe Luxor op de vrijdag, waar kennisgemaakt kan worden met duizenden bezoekende studenten, young professionals en andere mensen met interesse in een havencarrière. Ook zijn er verschillende zakelijke arrangementen waarbij samen met collega’s of relaties genoten kan worden van het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland.