Zeesleepboot Holland

VAAR MEE OP DÉ HOLLAND: ONVERGETELIJK!

Hoor het fraaie geluid van de (enige ter wereld nog werkende) 10-cilinder Werkspoormotor. Voel het stampen en ervaar het doorklieven van de golven van deze oorspronkelijke bergingsjager. Beleef de klassieke luxe in de art-deco salon en proef de trots van Hollands Glorie in de machinekamer, de radiohut en op de brug.

Zeesleepboot Holland is gebouwd op snelheid en kracht. De stoere zeesleper met haar ranke lijnen werd in 1951 in opdracht van Rederij Doeksen te Terschelling, gebouwd op de werf van J. Smit & Zoon in Foxhol als bergingsjager, zeesleper én passagiersschip, een bijzondere combinatie. In vijfentwintig jaar actieve bergingsdienst bracht ze maar liefst bijna 200 schepen behouden binnen.

De Holland kreeg het met de jaren moeilijker. De concurrentie van moderne sleepboten en suppliers met grotere trekkracht en bredere inzetbaarheid nam toe. Het stationswerk vanaf Terschelling was niet meer rendabel. Van 1975 tot 1998 werd ze verhuurd aan Rijkswaterstaat, directie Noordzee.

Omdat de Holland in de zomermaanden ook dienst deed als extra veer voor de overtocht tussen Harlingen en Terschelling, waren fraaie salons ingericht. De salons, waarvan de Eerste Klas in oude luister is hersteld, bleken deel van de redding van de Holland zelf. Het unieke schip werd ternauwernood van sloop gespaard en vervolgens ondergebracht in de Stichting Zeesleepboot Holland. De Grande Dame is nu actief bij cultuurhistorische en nautische evenementen en te huur voor bedrijfsorganisaties en particulieren.

Sinds augustus 2004 is zeesleepboot Holland ingeschreven bij het Nationaal Register Varende Monumenten van de Federatie Varend Erfgoed Nederland. Ook beschikt de stichting over de culturele ANBI status. Een team enthousiaste vrijwilligers, onder wie volledig bevoegde zeelieden houdt het schip in de vaart en zorgt voor onderhoud.

Bezoek website
Sluiten
Placeholder text.
Sluiten
Placeholder text.