De logistieke haven

Die tientallen tonnen aan goederen en containers die dag in, dag uit de Rotterdamse haven binnenkomen, moeten natuurlijk ook allemaal ergens naartoe. Hoe is het mogelijk dat zo’n grote haven niet verandert in een chaos? Iedereen in de haven werkt als een Team Logistics dat dit niet gebeurt. Zij zorgen voor de complexe en haarfijn op elkaar afgestemde logistieke processen.

Rotterdam kon zo’n grote haven worden door de combinatie van een gunstige locatie in Europa, de connecties met andere havens en de verbindingen met het achterland. De rederijen in de haven varen van en naar Rotterdam vanuit meer dan duizend andere havens wereldwijd. Omdat Rotterdam een zeehaven is zonder sluizen en laag- of hoogwater, kunnen schepen 24 uur per dag en zeven dagen per week aanleggen. Daar komt nogal wat bij kijken.

Onderdeel van de logistieke haven zijn bijvoorbeeld de loodsen die de schepen de haven in en uit begeleiden, de enorme kranen op de containerterminals of de douane die binnengekomen goederen razendsnel inspecteert. Bij het logistieke team horen ook alle partijen en technologieën die in de haven samenwerken om het laden en lossen van schepen zo snel, veilig en efficiënt te laten verlopen. Via een complex netwerk van containerterminals en –depots, enorme kranen en kilometers aan wegen, spoorlijnen en pijpleidingen, worden de goederen snel gelost, geregistreerd en van de schepen en terminals naar een opslagplaats gebracht.

Vanaf hier kunnen ze vervolgens snel verder worden verspreid door de rest van de logistieke haven. Via de weg, het spoor, rivieren of pijpleidingen vinden de goederen hun weg naar meer dan vijfhonderd miljoen consumenten op de rest van het continent. Daarmee is Rotterdam met recht ‘de toegangspoort naar Europa’.