De grootste haven

Rotterdam is de grootste haven van Europa, en zelfs één van de grootste havens ter wereld. Duizenden mensen zorgen daar als één Dream Team, dat ruim 150.000 schepen, waarvan 30.000 zeeschepen en zo’n 120.000 binnenvaartschepen jaarlijks soepel de Rotterdamse haven in- en uitgaan. Gemiddeld zijn dat er meer dan 410 per dag.

Al die schepen moeten naar binnen via de Nieuwe Waterweg of de Nieuwe Maas, ergens aanleggen, gelost en geladen worden, en weer op weg. Dat op zich is al een enorme klus, maar de grootse haven is nog meer.

Van de schepen komt dagelijks een gigantische hoeveelheid goederen die in goede banen geleid moet worden. De goederen zijn onder te verdelen in droog massagoed (zoals ijzererts, graan of zand), nat massagoed (zoals vloeibare chemicaliën of olie), breakbulk (bijvoorbeeld auto’s, of onderdelen van windmolens) en last but not least containers, daarvan gaan er bijna 14 miljoen door de Rotterdamse haven.

Vorige jaren kwam er zo’n 324 miljoen ton goederen via Rotterdam het land binnen en vertrok er zo’n 143 miljoen ton. Bijna de helft van wat binnenkomt, bestaat uit nat massagoed. De vertrekkende goederen zitten vooral in containers: bijna 71 miljoen ton in een kleine 7 miljoen standaardcontainers. In totaal ging in 2018 dus rond 470 miljoen ton goederen door de haven.

Stel je even voor dat je een werkgebied hebt van 25.000 voetbalvelden groot, waar iedere dag al die schepen in- en uitgaan en die het materiaal lossen om 175 Eiffeltorens mee te bouwen? Zó groot is de Rotterdamse haven. En zo groots is het Dream Team dat iedere dag werkt in deze grootste haven.